header_vervolg_02.jpg

Seminar Berkenbrein - Emotie & leren: op zoek naar de juiste balans

Hersenpan seminar groen

 

'Emotie & leren: op zoek naar de juiste balans' was het thema van het seminar Berkenbrein op woensdag 7 maart 2018. Klik hier om de flyer in te zien.

 

Het emotionele brein: leren & geheugen door Erno Hermans

 

'Een herinnering is geen stabiel beeld maar een dynamische reconstructie van de werkelijkheid.'
'Onder stress kun je je slechter onder controle houden omdat de executieve functies minder goed werken. Ook kan je minder goed herrineringen ophalen en de herinneringen zijn subjectiever.'
'We hebben een sterker geheugen voor emotievolle herinneringen maar die herinneringen zijn gefragmenteerder en minder geïntegreerd.'

 

Tijdens emotionele en stressvolle gebeurtenissen maakt ons lichaam zich klaar om zich optimaal te kunnen verdedigen. Deze lichamelijke veranderingen hebben ook een sterke invloed op het functioneren van ons brein: we worden bijvoorbeeld alerter, en vormen buitengewoon sterke herinneringen. In deze lezing vertelde Erno hoe dit werkt op het niveau van onze hersenen. Kunnen we deze kennis toepassen om traumatische herinneringen te verzachten? En kan deze kennis ons misschien ook helpen leerstrategieën in onderwijs te verbeteren?

 

Lezing Erno Hermans Het emotionele brein: leren en geheugen

 

DSCF0286

 

DSCF0286

 

Mindfulness, de mogelijkheden zijn eindeloos door Esther Leuning

 

'Mindfulness bij ASS leidt tot verbetering kwaliteit van leven maar niet tot afname van kernsymptomen.'
'Begin bij ASS niet met ontspannings-, visualisatie- en/of participatieoefeningen maar waarnemings- of beschrijvingsopdrachten.'

 

In deze actieve workshop presenteerde Esther diverse mindfulnessoefeningen. Er werd ingegaan op de toepasbaarheid van verschillende oefeningen bij verschillende patiëntgroepen. Zo zijn bepaalde oefeningen geschikt voor kinderen en jongeren met een autisme spectrum stoornis of ADHD, maar zijn er ook speciale oefeningen voor jongeren met emotieregulatieproblematiek en crisisgedrag (wisselende stemmingen, neiging tot automutilatie, eetproblematiek). Tevens werd stilgestaan bij wat te doen als kinderen en jongeren de neiging hebben om te dissociëren (conversie achtige beelden).

 

pdfLezing Eshter Leuning Mindfulness, de mogelijkheden zijn eindeloos

 

DSCF0336

 

 DSCF0376

Vergroot je veerkracht en welbevinden door Rinka van Zundert 

 

'Waarom leren we geen GELUK op school?!'
'Beter kunnen omgaan met negatieve gevoelens vraagt een rijke emotionele woordenschat.'
'Druk negatieve emoties niet weg want dan kun je positieve emoties ook niet voelen!'

 

Deze inspirerende masterclass ging over vaardigheden en eigenschappen die de veerkracht en het welbevinden van zowel leerlingen als leerkrachten vergroten. Welke zijn dit – en hoe integreer je die in je dagelijkse onderwijspraktijk zodat het niet veel extra tijd en geld kost? Ook vertelde Rinka over het concept en het belang van de “whole-school approach” van welbevinden. Dit is een benadering die niet alleen kinderen, maar ook leerkrachten en zelfs hele schoolorganisaties nog beter kan laten floreren.

 

pdfArtikel Rinka van Zundert Hele school benadering

pdfArtikel Rinka van Zundert Veerkracht in de klas

pdfArtikel Rinka van Zundert Vergroot je werkplezier

 

Onderstaand de links naar de Ted Talks van Brene Brown die Rinka noemde in haar presentatie.

https://www.youtube.com/watch?v=wwc9dbd_7B8&t=944s (deze heeft NL vertaling)

https://www.youtube.com/watch?v=psN1DORYYV0&t=466s (geen NL vertaling)

 

Bijgaand het filmpje van Rechill waarbij in een animatie de werking van het stress-respons systeem wordt getoond: https://www.youtube.com/watch?v=2uVJ0xVkGRI&t=57s

 

DSCF0459

 

DSCF0600