header_vervolg_04.jpg

Terugblik Berkenbrein

BERKENBREIN 29 MAART 2023

Breinvriendelijker onderwijs, een kwestie van doen. Laat je inspireren door collega's uit de praktijk.

 

Kijk hier naar een korte terugblik van dit seminar Berkenbrein:

 

 

Een aantal workshops van dit seminar zijn uitgelicht. De filmpjes van deze workshops zijn hieronder te bekijken.

 

Workshop: Doelbewust bewegend leren.

 

 

Workshop: Het belang van een goede slaap.

 

 

 

Workshop: Zintuiglijke prikkelverwerking.

 

 

Workshop: Beleving in muziek.

 

 

Dank voor uw interesse in ons seminar Berkenbrein!

Team Berkenbrein

 

BERKENBREIN 22 JUNI 2022

Hoe breinvriendelijk ben jij voor jouw brein? Lukt het jou om vriendelijk te zijn voor jouw brein

 

Op 22 juni 2022 organiseerde onze werkgroep Berkenbrein samen met Better Minds at School een seminar over ‘Breinvriendelijk onderwijs begint bij jezelf’.

 

We gingen aan de slag met de eigen mentale veerkracht. Het was een eyeopener die duidelijk maakte dat investeren in je eigen veerkracht leidt tot meer productiviteit, energie en geluk. Een persoonlijke oppepper met inspirerende workshops. Kleine tools om zelf direct toe te passen met een groot hefboomeffect op jouw veerkracht.

 

Hieronder 4 breintips voor elke dag, om direct toe te passen:

  1. Train je metabewustzijn door jezelf bij routinematige handelingen (zoals tandenpoetsen, koffiedrinken) de vraag te stellen “Wat was ik zojuist aan het denken?”.
  2. Creëer voor jezelf aandachtsrituelen (maand volhouden) om sneller tot dieptefocus te komen, zoals een bepaald liedje in je hoofd hebben of een waterfles klaarzetten.
  3. Begin de dag met een ‘olifant-taak’ omdat je dan nog in volle focus kunt werken. “When hunting for an elephant, do not get distracted chasing rabbits!”
  4. Zorg elke dag voor lummelmomentjes (10 minuten) door niks te doen. Dus investeer in afwezige tijd.

 

Veel (werk)geluk!

Team Berkenbrein

 

 Berkenbrein7

 

 

BERKENBREIN 7 APRIL 2021 EN
10 NOVEMBER 2021

'Bouwstenen voor toekomstig onderwijs'.

 

Deel II: 'Bouwstenen voor toekomstig onderwijs #Hoedan?! d.d. 10 november 2021

Samen met Deel I is het tweeluik over 'Bouwstenen voor toekomstig onderwijs' compleet.

 

Uit de interactieve sessie en reacties na afloop van deel I werd duidelijk dat er behoefte is aan praktijkvoorbeelden, meer interactie en handvatten hoe e.e.a. verder een vervolg te kunnen geven in de klas, school of leeromgeving. 

In deel II is hiervoor op zoek gegaan in onderwijsland èn daarbuiten. De resultaten daarvan vormden de bouwstenen voor een tweede online interactieve inspiratiesessie. De 'hoe-vraag' van toekomstig onderwijs is vanuit verschillende onderwijsconcepten / invalshoeken benaderd.

 

De volgende sprekers komen tijdens dit live webinar aan het woord:

Bernard Lenger; het perspectief van een ontwerper (4:22)

Martijn Beekhof; het ontstaan van een beweegschool in Alblasserdam (23:50)

Rob Houben; Agora onderwijs (47:39).

 

 

 

Deel I: 'Bouwstenen voor toekomstig onderwijs!' d.d. 7 april 2021

Stilstaan en vooruitblikken naar onderwijs van de toekomst met professionals met hart voor onderwijs. Met een inspiratiesessie door prof. dr. Jan Bransen.

 

 

Dank voor uw interesse in ons webinar Berkenbrein!

Team Berkenbrein

 

 

BERKENBREIN 4 NOVEMBER 2020

'Naar school? Ja toch!' Perspectief bij schooluitval en preventie.

 

Kijk hieronder de presentatie van Evelyne Karel, gezondheidszorgpsycholoog bij De Berkenschutse terug.

 

Evelyne Karel neemt u mee in het door De Berkenschutse ontwikkelde aanbod binnen LANS (Leerlingen Allemaal Naar School).

Binnen LANS kijken we hoe we schoolaanwezigheid kunnen bevorderen, verzuim op tijd kunnen signaleren en wat u in de aanpak hierin als school kunt doen. Ze schetst een beeld hoe we binnen LANS werken aan het herstel van de schoolgang bij het meest hardnekkige verzuim. Ook geeft ze een inkijkje in het proces hoe een wetenschappelijk getoetste behandelmethodiek geïmplementeerd kan worden in het onderwijs. Evelyne licht de hobbels toe, maar ook het belang en de winst van deze manier van werken.