header_vervolg_01.jpg

Seminar Berkenbrein

De Berkenschutse is een onderwijsexpertisecentrum en die expertise delen we graag met het hele onderwijsveld. Wij bieden eenieder de ruimte om deel te nemen aan het seminar Berkenbrein.


Twaalf seminars passeerden de revue:

  • Wetenschap, brein en onderwijs
  • 'Brein en leren', 'Brein, emotie en onderwijs'
  • 'Autisme in het onderwijs, vol in beweging! Levensloop; eigen regie naar de toekomst'
  • 'Neurocognitie: Wat als leren niet vanzelf gaat?'
  • 'Emotie &  leren: op zoek naar de juiste balans'
  • ‘Ik word er zo moe van; invloed van onderwijs op slaap en van slaap op onderwijs'
  • 'Prikkelende prikkels. De rol van prikkelverwerking op leren en gedrag in het onderwijs'
  • 'Leren leren kun je leren #hoe dan?’
  • 'Naar school? Ja toch!' Perspectief bij schooluitval en preventie (live webinar)
  • 'Bouwstenen voor toekomstig onderwijs! Stilstaan en vooruitblikken naar onderwijs van de toekomst samen met professionals met hart voor onderwijs' (live webinar)
  • 'Deel II: Bouwstenen voor toekomstig onderwijs #Hoedan?! Kijken, luisteren en in gesprek over concrete bouwstenen voor toekomstig onderwijs voor alle leerlingen, met én zonder speciale onderwijsbehoeften' (live webinar)
  • Breinvriendelijk onderwijs begint bij jezelf. Hoe vriendelijk ben jij voor jouw brein?

 

Hierbij gaven verschillende sprekers de deelnemers tijdens lezingen en workshops de gelegenheid expertise te verhogen en praktijkvaardigheden verder te ontwikkelen.

 

We verwelkomen u graag weer bij ons volgende Berkenbrein op woensdag 29 maart 2023.

Voor meer informatie over dit Berkenbrein klik hier

 

Seminar Berkenbrein Breinvriendelijk onderwijs 533 x 319 pixels geel

 

 

 

TERUGKIJKEN (GEDEELTE VAN) VORIGE WEBINARS:

Graag geven we u hier de mogelijkheid om (gedeelten van) door ons georganiseerde live webinars Berkenbrein terug te kijken.

 

Deel II: 'Bouwstenen voor toekomstig onderwijs #Hoedan?!' d.d. 10 november 2021
Samen met deel I is het tweeluik over 'Bouwstenen voor toekomstig onderwijs' compleet. 

 

Uit de interactieve sessie en reacties na afloop van deel I werd duidelijk dat er behoefte is aan praktijkvoorbeelden, meer interactie en handvatten hoe e.e.a. verder een vervolg te kunnen geven in de klas, school of leeromgeving. 

In deel II is hiervoor op zoek gegaan in onderwijsland èn daarbuiten. De resultaten daarvan vormden de bouwstenen voor een tweede online interactieve inspiratiesessie. De 'hoe-vraag' van toekomstig onderwijs is vanuit verschillende onderwijsconcepten / invalshoeken benaderd.

De volgende sprekers komen tijdens dit live webinar aan het woord:

Bernard Lenger; het perspectief van een ontwerper (4:22)

Martijn Beekhof; 't ontstaan van een beweegschool in Alblasserdam (23:50)

Rob Houden; Agora onderwijs (47:39).

 

 

Deel I: 'Bouwstenen voor toekomstig onderwijs!' d.d. 7 april 2021

Stilstaan en vooruitblikken naar onderwijs van de toekomst met professionals met hart voor onderwijs. Met een inspiratiesessie door prof. dr. Jan Bransen.

Wilt u een inhoudelijke reactie over deze inspiratiesessie geven of heeft u suggesties passend bij de oproep die Ingeborg Westerhof-Veerman aan het einde van dit webinar doet​? Dan ​ontvangen we die graag! Deze kunt u mailen naar communicatie@berkenschutse.nl.

 

 

'Naar school? Ja toch!' Perspectief bij schooluitval en preventie d.d. 4 november 2020

Kijk hier de presentatie van Evelyne Karel, gezondheidszorgpsycholoog De Berkenschutse terug.

Deze presentatie heeft Evelyne gegeven tijdens het live webinar Berkenbrein van 4 november 2020 met als thema: 'Naar school? Ja toch!' Perspectief bij schooluitval en preventie. 

 

Evelyne Karel neemt u mee in het door De Berkenschutse ontwikkelde aanbod binnen LANS (Leerlingen Allemaal Naar School).

Binnen LANS kijken we hoe we schoolaanwezigheid kunnen bevorderen, verzuim op tijd kunnen signaleren en wat u in de aanpak hierin als school kunt doen. Ze schetst een beeld hoe we binnen LANS werken aan het herstel van de schoolgang bij het meest hardnekkige verzuim. Ook geeft ze een inkijkje in het proces hoe een wetenschappelijk getoetste behandelmethodiek geïmplementeerd kan worden in het onderwijs. Evelyne licht de hobbels toe, maar ook het belang en de winst van deze manier van werken.